- 12 Μαΐου, 2023
- By Tasos Kaimakamis
- In Engine, Filters, Μηχανη, Συνεργειο Φορτηγων
- 497
- 0
Το σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου ενός πετρελαιοκινητήρα έχει ως σκοπό να μεταφέρει την καύσιμη ύλη στο θάλαμο καύσης της μηχανής με τον πιο ωφέλιμο τρόπο ώστε να επιτυγχάνονται τέλειες καύσεις για μεγάλες αποδόσεις (αυξημένη ισχύς, μεγάλες ροπές, χαμηλές καταναλώσεις κ.α.)
Ζητούμενο όλων των συστημάτων ψεκασμού είναι να διασπούν το πετρέλαιο σε πολύ μικρά σωματίδια (νέφος) κατά την έγχυσή τους στον κύλινδρο ώστε με το διαχωρισμό να επιτυγχάνεται ταχύτερη καύση. Επιπλέον, όσο νεφελοποιούνται τα μόρια του καυσίμου, έρχονται σε επαφή με τα μόρια του αέρα δημιουργώντας ένα ομοιογενές μείγμα καυσίμου-αέρα αξιοποιώντας την θερμική ενέργεια του καυσίμου στο έπακρο.
Επίσης σημαντικός παράγοντας στην εξέλιξη της καύσης, είναι η μικρή καθυστέρηση ανάφλεξης (όπου το καύσιμο όταν φθάσει στην θερμοκρασία αυτανάφλεξης, δεν καίγεται.)
Ενδεικτικά στο σύστημα τροφοδοσίας, η πορεία που διαγράφει το καύσιμο από την είσοδό του στο πρατήριο μέχρι και την καύση του περιλαμβάνει τα εξής: το ρεζερβουάρ, την αντλία τροφοδοσίας πετρελαίου, τα φίλτρα πετρελαίου, την αντλία έγχυσης, τα σωληνάκια υψηλής πίεσης και τα μπεκ ψεκασμού.
Γενικά, το καύσιμο λαμβάνεται από την δεξαμενή καυσίμου με τη βοήθεια της αντλίας τροφοδοσίας η οποία ωθεί το πετρέλαιο στα φίλτρα απ’ όπου συνεχίζει την πορεία του προς την αντλία υψηλής πίεσης και διαμέσου των σωλήνων υψηλής πίεσης κατευθύνονται στα μπεκ προς έγχυση μέσα στον θάλαμο καύσης.
Όπως θα δούμε παρακάτω, λόγω των τεχνολογικά ανεπτυγμένων συστημάτων, ορισμένα από τα στοιχεία που απαρτίζουν ένα σύστημα τροφοδοσίας ενδέχεται να είναι διαφορετικά από κατασκευαστή σε κατασκευαστή και από τεχνολογία σε τεχνολογία και στη θέση τους να χρησιμοποιούνται άλλα παρόμοιου έργου (πχ. «πόμπα», σωληνάκια υψηλής πίεσης κ.α). Παρόλα αυτά, πριν το παρόν άρθρο επεκταθεί στις διάφορες τεχνολογίες συστημάτων καυσίμων, θα αναφερθούμε στο συμβατικό κλασσικό σύστημα, μέρος του οποίου χρησιμοποιείται και στα σύγχρονα.
Στη δεξαμενή πετρελαίου ή reservoir περιέχεται αποθηκευμένο το καύσιμο του οχήματος. Είναι κυλινδρικού ή ορθογώνιου σχήματος. Στις νταλίκες μεγάλων αποστάσεων χρησιμοποιούνται μεγάλες χωρητικότητες δεξαμενών από 400L, 600L, 700L, 1000L ώστε το όχημα να έχει επάρκεια και αυτονομία για πολλά χιλιόμετρα. Το υλικό κατασκευής πρέπει είναι σωστά ελεγμένο ώστε να μην διαβρώνεται και οξειδώνεται από το καύσιμο, τις εξωτερικές συνθήκες και τον ατμοσφαιρικό αέρα.
Η τοποθέτησή της γίνεται σε απόσταση από τον κινητήρα για να αποφεύγονται οι αυξημένες θερμοκρασίες που επικρατούν καθώς επίσης σε περίπτωση ατυχήματος και διαρροής μπορεί να δημιουργηθεί κίνδυνος πυρκαγιάς. Επιπλέον η στερέωσή της, επιτάσσει γερές συσφίξεις λόγω της μεγάλης μάζας και της συνεχώς μεταβαλόμενης ορμής του υγρού. Δεν πρέπει να είναι πολύ χαμηλά ώστε να «βρίσκει» στο οδόστρωμα και επίσης, πρέπει να είναι καλά σφραγισμένη για να μην υπάρχουν διαρροές.
Εξαιτίας αυτού, δημιουργούνται ορισμένες πιέσεις μέσα στη δεξαμενή, οι οποίες εκτονώνονται μέσα από βαλβίδες που βρίσκονται συνήθως στην τάπα του ρεζερβουάρ. Τέλος, λόγω των υπολειμμάτων που βρίσκονται στον «πάτο», καλό θα ήταν να φροντίζετε ώστε η στάθμη του καυσίμου να είναι πάντοτε υψηλά προκειμένου να μην βουλώσει το φλοτέρ και η αντλία τροφοδοσίας να μην «τραβάει» σκουπίδια.
Λόγω της απόστασης που υπάρχει μεταξύ της δεξαμενής καυσίμου και της κύριας αντλίας πετρελαίου, παρεμβάλλεται μία μικρότερη αντλία πετρελαίου. Σκοπός της είναι να τροφοδοτεί με μεγάλες παροχές (και όχι πιέσεις) την αντλία υψηλής πίεσης πετρελαίου. Είναι διπλής δράσης και διαθέτει χειροκίνητη λειτουργία για εξαερώσεις («τρομπάκι»).
Τα φίλτρα πετρελαίου είναι από τα σημαντικότερα μέρη του συστήματος τροφοδοσίας καθώς είναι υπεύθυνα για τον καθαρισμό του πετρελαίου από υπολείμματα και ακαθαρσίες που υπάρχουν στον πυθμένα των δεξαμενών (πρατηρίων, ρεζερβουάρ κλπ).
Τυχόν βουλωμένα φίλτρα προκαλούν αυξημένη κατανάλωση καυσίμου και σε συνδυασμό με τις μειωμένες αποδόσεις (μειωμένο «τράβηγμα») επηρεάζουν σημαντικά την οδήγηση του οχήματος.
Οι ανοχές που υπάρχουν στα μπεκ και την αντλία είναι ιδιαίτερα μικρές διότι τα εξαρτήματα διαθέτουν υψηλή ακρίβεια λόγω των μεγάλων πιέσεων λειτουργίας και για αυτό, οποιοδήποτε ξένο σωματίδιο θα επέφερε μεγάλη επιπλοκή και ζημιές.
Χρησιμοποιούνται συνήθως 2 φίλτρα ή 1 μεγάλο (ποικίλουν ανά κατασκευαστή). Κατασκευάζονται από ειδικό χαρτί που έχει μορφή V ώστε συστολικά να συγκρατούνται με τα υπολείμματα. Το καύσιμο εισέρχεται στο φίλτρο από τις οπές εισόδου, περνάει μέσα από τα χάρτινα φίλτρα και κατόπιν εξέρχεται προς τα επάνω από το κέντρο του φίλτρου.
Τα υλικά που κατακρατούνται παραμένουν εντός των φίλτρων και για αυτό είναι σημαντική η τακτική τους αντικατάσταση. Επίσης λόγω των χαρακτηριστικών του πετρελαίου, πολλοί κατασκευαστές προσθέτουν στη διάταξη αυτή, θερμαινόμενη εγκατάσταση για απρόσκοπτη λειτουργία τον χειμώνα.
Η εταιρεία μας παρέχει ένα σύγχρονο και πλήρες εξοπλισμένο & εξουσιοδοτημένο συνεργείο service για φορτηγά όλων των τύπων. Παράλληλα με το τεχνικό τμήμα υπάρχει στις εγκαταστάσεις μας τμήμα ανταλλακτικών καινούργιων & μεταχειρισμένων γνήσιων που καλύπτει τις ανάγκες σας με αμεσότητα, ώστε να μην υπάρχουν καθυστερήσεις στην παράδοση του οχήματος σας. Η άμεση και ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση σας είναι για εμάς η βασικότερη προτεραιότητα μας. Η εταιρεία μας διαθέτει επίσης μια 24ωρη υπηρεσία άμεσης εξυπηρέτησης σας για τις καθ’ οδόν ανάγκες σας που μπορεί να προκύψουν απρόοπτα.
Εδώ μπορείτε να κλείσετε ραντεβού για το service σας & να μάθετε περισσότερες πληροφορίες https://kaimakamislarisa.gr/contact/