Για να πληροί τις απαιτήσεις εκπομπών Euro 6, ο κινητήρας διαθέτει σύστημα μετεπεξεργασίας εκπομπών (EAS).Το EAS παρέχει μετεπεξεργασία των καυσαερίων για τη μείωση των εκπομπών καυσαερίων.Το EAS μπορεί να χωριστεί σε:Το σύστημα DPFΤο σύστημα SCR.Το σύστημα EGR.
Το σύστημα DPF
Το σύστημα DPF χρησιμοποιείται για τη μείωση των σωματιδίων αιθάλης στα καυσαέρια.Το DPF είναι συντομογραφία του φίλτρου σωματιδίων ντίζελ.Τα καυσαέρια εισέρχονται στο σύστημα DPF όπου το φίλτρο σωματιδίων ντίζελ παγιδεύει την αιθάλη από τα καυσαέρια του κινητήρα.Το DPF καθαρίζεται (αναγεννάται) αυτόματα. Αυτή η αναγέννηση του DPF έχει τρία επίπεδα:Παθητική αναγέννησηΕνεργή αναγέννησηΑναγκαστική στατική αναγέννηση.
Τα τρία επίπεδα αναγέννησης του DPF
Παθητική αναγέννηση.Εάν η θερμοκρασία του συστήματος εξάτμισης ανέβει πάνω από ένα ορισμένο επίπεδο κατά τη χρήση του οχήματος, η αιθάλη καίγεται αυτόματα στο DPF. Αυτή είναι μια συνεχής αυτόματη διαδικασία και δεν εμφανίζεται καμία ένδειξη στην κύρια οθόνη.Ενεργή αναγέννηση.Όταν η θερμοκρασία στο σύστημα εξάτμισης είναι πολύ χαμηλή για να συμβεί παθητική αναγέννηση, το σύστημα εκτελεί κινητή ενεργή αναγέννηση. Για να αυξηθεί η θερμοκρασία των καυσαερίων, εγχέεται επιπλέον καύσιμο στην εξάτμιση και μετατρέπεται σε θερμότητα στο σύστημα DPF. Το σύστημα EAS εκκινεί αυτή τη διαδικασία, επομένως μπορεί να συμβεί ανά πάσα στιγμή. Η ενεργή αναγέννηση ξεκινά και σταματά αυτόματα, ανάλογα με τις συνθήκες του οχήματος.Αναγκαστική στατική αναγέννηση.Εάν το όχημα λειτουργεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μην πραγματοποιηθεί ή να μην ολοκληρωθεί η ενεργή αναγέννηση, το DPF δεν μπορεί να καθαριστεί αυτόματα. Παραδείγματα τέτοιων καταστάσεων περιλαμβάνουν μόνο οδήγηση σε μικρές αποστάσεις ή οδήγηση με χαμηλά φορτία κινητήρα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, το DPF μπορεί να υπερβεί το μέγιστο επίπεδο αιθάλης και εμφανίζονται τέσσερα επίπεδα προειδοποιήσεων συστήματος. Συμβουλεύουν τον οδηγό να πραγματοποιήσει αναγκαστική στατική αναγέννηση. Δείτε την ενότητα “Ειδοποιήσεις κύριας οθόνης”.Για να αποφευχθεί η στατική αναγέννηση, η αλλαγή των συνθηκών οδήγησης δίνει στο όχημα καλύτερες πιθανότητες να πραγματοποιήσει κινητή αναγέννηση. Δείτε την ενότητα «Συνθήκες οδήγησης για βέλτιστη αναγέννηση DPF και μείωση κατανάλωσης καυσίμου».Κατά την πρώτη αναγέννηση του DPF, το σύστημα μετεπεξεργασίας εκπομπών παράγει υπερβολικό καπνό. Αυτός ο καπνός εξαφανίζεται μετά από κάποιο χρονικό διάστημα και δεν επιστρέφει με την επόμενη αναγέννηση.Αυτός ο καπνός δεν θεωρείται επιβλαβής.
Συνθήκες οδήγησης για βέλτιστη αναγέννηση DPF και μείωση κατανάλωσης καυσίμου
Χρησιμοποιείται περισσότερο καύσιμο κατά την αναγέννηση, επομένως επιτυγχάνεται βέλτιστη αναγέννηση και συνεπώς μείωση της κατανάλωσης καυσίμου κατά την οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο.Οι δυσμενείς συνθήκες οδήγησης για αναγέννηση είναι η οδήγηση στην πόλη και η παραλαβή και η παράδοση: χρειάζονται περισσότερα καύσιμα για την αναγέννηση υπό αυτές τις συνθήκες. Συνιστάται η τακτική οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο για την επίτευξη των βέλτιστων συνθηκών αναγέννησης και τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου.
Πώς να σταματήσετε την αναγέννηση
Η αναγέννηση DPF μπορεί να προκαλέσει υψηλές θερμοκρασίες καυσαερίων. Εάν υπάρχει κίνδυνος πυρκαγιάς ή άλλης επικίνδυνης κατάστασης, η ενεργή αναγέννηση DPF μπορεί να σταματήσει ή να αποτραπεί χρησιμοποιώντας το διακόπτη DPF στο όχημα.Εφόσον η ενεργή αναγέννηση μπορεί να συμβεί ανά πάσα στιγμή, εάν υπάρχει, η κάτω θέση («OFF») του διακόπτη DPF μπορεί να πατηθεί κάθε φορά που οδηγείτε σε μια περιοχή κινδύνου όπου μια αναγέννηση μπορεί να είναι επικίνδυνη.προειδοποίησης στην κύρια οθόνη» και ακολουθήστε τις οδηγίες.Μην αφήνετε ποτέ την αυτόματη έναρξη της αναγέννησης κατά την οδήγηση μέσα σε ένα κτίριο (για παράδειγμα, σε χώρο εξυπηρέτησης ή κατάστημα). Κάθε φορά που σκοπεύετε να οδηγήσετε το όχημα σε περιοχή κινδύνου όπου η αναγέννηση μπορεί να είναι επικίνδυνη, αποτρέψτε την αναγέννηση πατώντας το τμήμα «OFF» του διακόπτη DPF. Τα καυτά καυσαέρια που παράγονται κατά την αναγέννηση μπορεί να προκαλέσουν έκρηξη, να προκαλέσουν πυρκαγιά ή να βλάψουν τους παρευρισκόμενους και να προκαλέσουν σοβαρούς τραυματισμούς.Όταν εκκαθαριστεί η επικίνδυνη κατάσταση, τοποθετήστε ξανά τον διακόπτη DPF στον πίνακα ελέγχου στην ουδέτερη θέση. Εάν μπλοκάρετε την αναγέννηση, παραμένει μπλοκαρισμένη ακόμα και μετά την επανεκκίνηση του κινητήρα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη γρήγορη φόρτωση του φίλτρου σωματιδίων ντίζελ.Στην κύρια οθόνη εμφανίζεται μια αναδυόμενη οθόνη που δείχνει το προειδοποιητικό κείμενο «Αναστολή αναγέννησης». Αυτό συμβαίνει σε κάθε κύκλο πλήκτρων και με διαστήματα όσο ο διακόπτης βρίσκεται στη θέση «OFF» ενώ το σύστημα προσπαθεί να ξεκινήσει μια αναγέννηση.
Υψηλές θερμοκρασίες συστήματος εξάτμισης
Κατά τη διάρκεια και λίγο μετά από ένα γεγονός αναγέννησης, τα αέρια που εξέρχονται από το σύστημα εξάτμισης φτάνουν σε υψηλές θερμοκρασίες! Για να ενημερώσει τον οδηγό αυτές τις υψηλές θερμοκρασίες, η προειδοποιητική ένδειξη ανάβει όταν η ταχύτητα του οχήματος πέσει σε ένα επίπεδο όπου μπορεί να γίνει επικίνδυνη. Για την αποφυγή επικίνδυνων καταστάσεων, ο διακόπτης DPF μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να σταματήσει την αναγέννηση. Ωστόσο, η προειδοποιητική ένδειξη δεν θα εξαφανιστεί όσο η θερμοκρασία των καυσαερίων παραμένει υψηλή.Μην σταθμεύετε σε χώρο όπου άνθρωποι ή εύφλεκτοι ατμοί και υλικά απέχουν λιγότερο από 2 μέτρα από το όχημα και πάντα να σταθμεύετε σε εξωτερικούς χώρους. Τα καυτά καυσαέρια που παράγονται κατά την αναγέννηση μπορούν να προκαλέσουν έκρηξη, να προκαλέσουν πυρκαγιά ή να βλάψουν τους παρευρισκόμενους.
Σοβαρές υπερθερμοκρασίες
Σε περίπτωση δυσλειτουργίας του συστήματος, το σύστημα EAS μπορεί να ανοίξει μια κόκκινη αναδυόμενη οθόνη που δείχνει το προειδοποιητικό σύμβολο και το κείμενο «Σοβαρή υπερθέρμανση καυσαερίων» ακολουθούμενη από «STOP» και «Σβήστε αμέσως τον κινητήρα» σε στάση του οχήματος. Όταν εμφανιστεί αυτό το αναδυόμενο παράθυρο, το όχημα πρέπει να σταθμεύσει σε ασφαλές σημείο το συντομότερο δυνατό και ο κινητήρας πρέπει να σταματήσει για να αποφευχθεί περαιτέρω ζημιά στο σύστημα μετεπεξεργασίας εκπομπών.
Υψηλό επίπεδο αιθάλης. Απαιτείται αναγέννηση.
Πολύ υψηλό επίπεδο αιθάλης. Ξεκινήστε αμέσως την αναγέννηση.
Ο κινητήρας μειώνει την ισχύ (έως και 50%).Στην κύρια οθόνη εμφανίζεται μια κίτρινη αναδυόμενη οθόνη που δείχνει το προειδοποιητικό σύμβολο DPF και το κείμενο «Φίλτρο αιθάλης γεμάτο». Αυτή η αναδυόμενη οθόνη ακολουθείται από μια ένδειξη μετά την προειδοποίηση που δείχνει το πραγματικό επίπεδο αιθάλης με το κείμενο «Απαιτείται αναγέννηση τώρα».Η ενεργή αναγέννηση δεν είναι πλέον δυνατή. Ξεκινήστε μια αναγκαστική στατική αναγέννηση όταν το επιτρέπουν οι συνθήκες.Ακολουθήστε τις οδηγίες που περιγράφονται στην ενότητα «Έναρξη αναγκαστικής σταθερής αναγέννησης».Εάν δεν ξεκινήσει μια αναγκαστική στατική αναγέννηση το συντομότερο δυνατό με ασφάλεια όταν εμφανίζεται αυτή η ειδοποίηση, απομένει περιορισμένος χρόνος μέχρι να ανέβει το επίπεδο αιθάλης στο υψηλότερο επίπεδο. Όταν το επίπεδο αιθάλης φτάσει στο υψηλότερο επίπεδο, ένας εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπος σέρβις πρέπει να επισκευάσει το όχημα. Δεν είναι δυνατή η συνέχιση της οδήγησης του οχήματος.
Φίλτρο αιθάλης γεμάτο. Απαιτείται σέρβις.
Ο κινητήρας μειώνει την ισχύ (50%).Στην κύρια οθόνη εμφανίζεται μια κόκκινη αναδυόμενη οθόνη που δείχνει την προειδοποίηση DPF με το σύμβολο σέρβις και το κείμενο «Φίλτρο αιθάλης γεμάτο, απαιτείται σέρβις». Αυτή η αναδυόμενη οθόνη ακολουθείται από μια ένδειξη μετά την προειδοποίηση που δείχνει το πραγματικό επίπεδο αιθάλης με το κείμενο «Απαιτείται αναγέννηση τώρα» και εμφανίζει κατά διαστήματα τα κόκκινα σύμβολα «STOP» και «Προειδοποίηση κινητήρα».Εάν συνεχίσετε να οδηγείτε το όχημα, το σύστημα μετεπεξεργασίας εκπομπών θα υποστεί μόνιμη ζημιά! Σταματήστε το όχημα όσο το δυνατόν με ασφάλεια και σταματήστε τον κινητήρα. Σε αυτό το σημείο, δεν μπορείτε πλέον να ξεκινήσετε μια αναγκαστική στατική αναγέννηση. Ένας εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπος σέρβις πρέπει να επισκευάσει το όχημα προτού μπορέσει να οδηγηθεί ξανά κανονικά.
Έναρξη μιας αναγκαστικής στατικής αναγέννησηςΔημιουργία συνθηκών για αναγκαστική στατική αναγέννησηΜια αναγκαστική στατική αναγέννηση μπορεί να ενεργοποιηθεί μόνο εάν:
Το EAS υποδεικνύει ότι απαιτείται αναγέννηση στην κύρια οθόνη.
Ο κινητήρας λειτουργεί στο ρελαντί.
Ο έλεγχος ταχύτητας κινητήρα δεν είναι ενεργός.
Η ταχύτητα του οχήματος = 0.
Το PTO δεν χρησιμοποιείται (ανάλογα με τις παραμέτρους του συστήματος διαχείρισης κινητήρα).
Το γκάζι δεν λειτουργεί.
Το φρένο λειτουργίας δεν λειτουργεί.
Το χειρόφρενο είναι ενεργοποιημένο.
Ο συμπλέκτης δεν λειτουργεί (δεν ισχύει για αυτόματα ή αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων).
Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι στο νεκρό σημείο.
Το σύστημα διαχείρισης κινητήρα επιτρέπει μια σταθερή αναγέννηση (για παράδειγμα, θερμοκρασία ψυκτικού πάνω από μια συγκεκριμένη τιμή).
Η θέση αναστολής αναγέννησης του διακόπτη αναγέννησης DPF δεν επιλέγεται στον διακόπτη ελέγχου.
Εάν πληρούνται όλες οι παραπάνω προϋποθέσεις, μπορεί να ξεκινήσει μια αναγκαστική στατική αναγέννηση.
Απενεργοποίηση συνθηκών για αναγκαστική στατική αναγέννησηΕάν μία από τις συνθήκες ενεργοποίησης γίνει ανενεργή κατά τη διάρκεια της στατικής αναγέννησης, η στατική αναγέννηση σταματά αμέσως.
Ποτέ μην ξεκινάτε μια αναγκαστική σταθερή αναγέννηση σε κλειστό κτίριο ή περίβλημα ή σε περιοχή όπου άνθρωποι ή εύφλεκτοι ατμοί και υλικά βρίσκονται σε απόσταση μικρότερη των 2 μέτρων από το όχημα. Να σταθμεύετε πάντα το όχημα έξω και μακριά από εύφλεκτα υλικά και παρευρισκόμενους και βεβαιωθείτε ότι κανείς δεν βρίσκεται σε άμεση γειτνίαση. Εάν δεν το κάνετε αυτό, μπορεί να προκληθεί έκρηξη, ανάφλεξη πυρκαγιάς ή τραυματισμός παρευρισκομένων και σοβαρός τραυματισμός.
Η στάθμευση του οχήματος πολύ κοντά σε εύφλεκτα υλικά ή ατμούς μπορεί να προκαλέσει έκρηξη, ανάφλεξη πυρκαγιάς ή βλάβη σε κάποιον που βρίσκεται κοντά. Πριν ξεκινήσετε την αναγκαστική στατική αναγέννηση, περπατήστε γύρω από το όχημα και βεβαιωθείτε ότι υπάρχει απόσταση τουλάχιστον 2 μέτρων (6,5 πόδια) από τα πλαϊνά και το πάνω μέρος του οχήματος μέχρι τυχόν εύφλεκτα υλικά. Βεβαιωθείτε ότι κανείς δεν βρίσκεται σε άμεση γειτνίαση με το σύστημα εξάτμισης. Τα καυτά καυσαέρια που μπορεί να προκύψουν κατά τη διάρκεια μιας στατικής αναγέννησης μπορεί να προκαλέσουν έκρηξη, να ανάψουν φωτιά ή να οδηγήσουν σε σοβαρό τραυματισμό σε εσάς ή/και στους παρευρισκόμενους.
Τυπικές περιοχές λειτουργίας ή υλικά που μπορεί να περιέχουν εκρηκτικούς ατμούς ή εύφλεκτα υλικά ή όπου μπορεί να υπάρχουν άτομα κοντά στο όχημα είναι:Αποθήκες καυσίμων.Ανελκυστήρες σιτηρών.Ξηρά χόρτα, φύλλα ή δέντρα.Σταθμοί μεταφοράς απορριμμάτων ή χωματερές.Χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων.Τερματικά φόρτωσης και εκφόρτωσης.
Πώς να ξεκινήσετε μια στατική αναγέννηση
Ο οδηγός του οχήματος είναι υπεύθυνος να λαμβάνει τις απαραίτητες προφυλάξεις, να έχει επίγνωση του περιβάλλοντος και να βεβαιωθεί ότι δεν υπάρχουν εύφλεκτα υλικά (υλικά ή ατμοί) ή περαστικοί, πριν ξεκινήσει η αναγκαστική στατική αναγέννηση.Τραβήξτε πάνω από το όχημα σε ασφαλές σημείο.Βγείτε από την καμπίνα και περπατήστε γύρω από το όχημα για να βεβαιωθείτε ότι βρίσκεστε τουλάχιστον 2 μέτρα (6,5 πόδια) μακριά από όλα τα εύφλεκτα υλικά και ότι κανείς δεν βρίσκεται σε άμεση γειτνίαση με την εξάτμιση.Επιστρέψτε στην καμπίνα.Πιέστε το επάνω τμήμα του διακόπτη «αναγέννηση DPF» (που βρίσκεται στον πίνακα ελέγχου), ακολουθήστε τις οδηγίες στην ένδειξη μετά την προειδοποίηση και ενεργοποιήστε το διακόπτη για δεύτερη φορά για να ξεκινήσει ένα συμβάν αναγκαστικής σταθερής αναγέννησης.Μείνετε κοντά στο όχημα όσο η αναγέννηση είναι σε εξέλιξη.Κατά τη διάρκεια μιας αναγκαστικής σταθερής αναγέννησης, οι στροφές του κινητήρα και ο θόρυβος αυξάνονται.Το γράφημα ράβδων στο μενού της κύριας οθόνης δείχνει την πρόοδο της αναγκαστικής σταθερής αναγέννησης. δείτε την ενότητα ‘Επισκόπηση μενού’ στο κεφάλαιο ‘Κύρια οθόνη’. Κατά μέσο όρο χρειάζονται 45 έως 90 λεπτά για να ολοκληρωθεί μια αναγκαστική στατική αναγέννηση. Μην διακόπτετε μια στατική αναγέννηση.Όταν το όχημα είναι ακινητοποιημένο με κινητήρα σε λειτουργία για μεγάλο χρονικό διάστημα (για παράδειγμα, σε ρελαντί κατά τη διάρκεια της νύχτας), το σύστημα μπορεί να ανοίξει ένα αναδυόμενο παράθυρο για καθαρισμό του φίλτρου αιθάλης.
Στην κύρια οθόνη εμφανίζεται μια κίτρινη αναδυόμενη οθόνη που δείχνει το προειδοποιητικό σύμβολο DPF και το κείμενο «Μολυσμένο φίλτρο αιθάλης». Αυτή η αναδυόμενη οθόνη ακολουθείται από μια ένδειξη μετά την προειδοποίηση με το κείμενο «Απαιτείται αναγέννηση τώρα».Ξεκινήστε μια αναγκαστική στατική αναγέννηση όταν είναι ασφαλώς δυνατό.Ακολουθήστε τις οδηγίες που περιγράφονται στην ενότητα «Έναρξη αναγκαστικής σταθερής αναγέννησης».Η αναγκαστική σταθερή αναγέννηση για τον καθαρισμό του DPF θα διαρκέσει κατά μέσο όρο 10 έως 15 λεπτά. Αυτός ο τύπος αναγκαστικής αναγέννησης δεν πρέπει να διακόπτεται τοποθετώντας τον διακόπτη «Regenere DPF» (που βρίσκεται στον πίνακα ελέγχου) στη θέση «OFF».Εάν αγνοηθεί το κίτρινο αναδυόμενο παράθυρο “Soot filter contaminated” και ο οδηγός αρχίσει να απομακρύνεται, θα εμφανιστούν τα κόκκινα σύμβολα “STOP” και “Engine warning”. Εάν συνεχίσετε να οδηγείτε το όχημα, το σύστημα μετεπεξεργασίας εκπομπών θα υποστεί μόνιμη ζημιά! Σταματήστε το όχημα όσο το δυνατόν με ασφάλεια και ξεκινήστε μια αναγκαστική στατική αναγέννηση. Η κόκκινη προειδοποίηση θα σταματήσει μετά την ολοκλήρωση της αναγκαστικής στατικής αναγέννησης.
Το σύστημα SCR
Το σύστημα SCR χρησιμοποιείται για τη μείωση του επιπέδου των οξειδίων του αζώτου στα καυσαέρια.Το SCR είναι συντομογραφία του Selective Catalytic Reduction. Για να μειωθεί το επίπεδο των οξειδίων του αζώτου στα καυσαέρια, το AdBlue® εγχέεται στα καυσαέρια.Το EAS υπολογίζει την απαιτούμενη ποσότητα AdBlue® για έγχυση ανάλογα με διάφορες παραμέτρους του κινητήρα και μετρήσεις καυσαερίων, όπως η θερμοκρασία των καυσαερίων, το επίπεδο οξειδίου του αζώτου και η ροή μάζας καυσαερίων.
Παραβίαση SCR
Καθώς η χρήση του AdBlue® είναι σημαντική για τη λειτουργία του συστήματος SCR, επιβάλλονται κυρώσεις για να διασφαλιστεί ότι το σύστημα δοσομέτρησης για το AdBlue® παραμένει σε καλή κατάσταση λειτουργίας.Αυτές οι κυρώσεις συνίστανται σε μείωση κινητήρα και όριο ταχύτητας οχήματος. Και τα δύο ξεκινούν μετά από μια προκαθορισμένη περίοδο και ενεργοποιούνται από:Κατανάλωση AdBlue® – χαμηλό επίπεδο/πολύ χαμηλό/άδειο δοχείο.Δίπλα στη μείωση ισχύος και με όριο ταχύτητας στην επόμενη προειδοποίηση, η οδήγηση χωρίς AdBlue® βλάπτει ανεπανόρθωτα το σύστημα δοσομέτρησης του AdBlue®.Ποιότητα AdBlue®.Δυσλειτουργία του συστήματος δοσομέτρησης για το AdBlue®.Μπορεί να αποτελεί ποινικό αδίκημα η οδήγηση του οχήματος χωρίς τη χρήση AdBlue® που απαιτείται για τη μείωση των εκπομπών ρύπων.