- 30 Απριλίου, 2024
- By Tasos Kaimakamis
- In DAF, Diagnostics, Engine, Μηχανη, Συνεργειο Φορτηγων
- 560
- 0
Τα οξείδια του αζώτου (γνωστά και ως NOx) είναι ρύποι που έχουν επιπτώσεις τόσο στο περιβάλλον όσο και την υγεία. Το NOx συνήθως αναφέρεται στο μονοξείδιο του αζώτου (NO) το οποίο γίνεται διοξείδιο του αζώτου (NO2) όταν συνδυάζεται με οξυγόνο σε υψηλές θερμοκρασίες. Αυτό το καφεκόκκινο αέριο κάνει τo καλοκαιρινό νέφος να φαίνεται ομιχλώδες με αποχρώσεις καφέ σε περιοχές με υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο.
Τα αέρια είναι δηλητηριώδη και εξαιρετικά αντιδραστικά. Μπορούν να επηρεάσουν και να συμβάλουν στη δημιουργία λοιμώξεων του αναπνευστικού και άσθματος, ιδιαίτερα στα παιδιά, καθώς και να λειτουργήσουν βλαπτικά στα τοπικά οικοσυστήματα και στην ορατότητα των δρόμων.
Ο έλεγχος των επιπέδων των NOx που εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα είναι εξόχως σημαντικός, γεγονός που καθιστά τον αισθητήρα NOx ένα ζωτικής σημασίας στοιχείο του οχήματος.
Ο αισθητήρας NOx όχι μόνο παρακολουθεί το επίπεδο των οξειδίων του αζώτου που απελευθερώνονται στον αέρα, αλλά παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στον έλεγχό του, μέσω του συστήματος Επιλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής (SCR) στα πετρελαιοκίνητα οχήματα.
Ο αισθητήρας NOx είναι βασικό μέρος αυτού του συστήματος, το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τον καταλύτη SCR, το φίλτρο σωματιδίων ντίζελ (DPF) και τον υπερσυμπιεστή. Εάν ο αισθητήρας NOx ανιχνεύσει πάρα πολλά εκπεμπόμενα αέρια NOx, στέλνει τις πληροφορίες στο σύστημα SCR, το οποίο στη συνέχεια προσαρμόζει την έκλυσή τους σε επίπεδο συμμόρφωσης προς τους κανονισμούς εκπομπών.
Ο αισθητήρας αποτελείται από μία κυψέλη Nernst με διερχόμενο ρεύμα. Αυτό διορθώνει την αναλογία αέρα/καυσίμου σε λ=1. Ένα δεύτερο στοιχείο, συνήθως κατασκευασμένο από κεραμικό με ένα στρώμα ροδίου, διασπά τα οξείδια του αζώτου σε άζωτο και οξυγόνο. Ο ελεγκτής NOx – συνήθως τοποθετημένος κοντά στον αισθητήρα NOx – υπολογίζει το επίπεδο των οξειδίων του αζώτου που υπάρχουν στα καυσαέρια και στέλνει αυτά τα δεδομένα στον ελεγκτή SCR. Στη συνέχεια, ο ελεγκτής SCR προσαρμόζει την ποσότητα του υγρού καυσαερίων ντίζελ που εγχέεται στον καταλύτη SCR, ο οποίος με τη σειρά του μετατρέπει την περίσσεια οξειδίων του αζώτου σε νερό και άζωτο.
Ο αισθητήρας NOx συναντάται πιο συχνά μετά τον καταλύτη SCR. Αυτό επιτρέπει στον ελεγκτή SCR να ελέγχει ότι τα επίπεδα NOx έχουν πέσει στις σωστές τιμές. Ορισμένα οχήματα διαθέτουν αισθητήρες πριν και μετά το SCR, αν και μόνο ο ένας αισθητήρας είναι πιο συνηθισμένος.
Ναι, οι αισθητήρες NOx αποτελούν αναγκαιότητα, ειδικά για τα σύγχρονα οχήματα ντίζελ. Με τα οξείδια του αζώτου να έχουν επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία, βλάπτοντας έμμεσα το περιβάλλον, οι έλεγχοι των εκπομπών ρυθμίζονται αυστηρά.
Οι αισθητήρες NOx έχουν τοποθετηθεί σε οχήματα από τις αρχές της δεκαετίας του 2000. Για να είναι συμβατοί με τα πρότυπα Euro 6, ένα σύγχρονο πετρελαιοκίνητο όχημα δεν μπορεί να εκπέμπει περισσότερα από 80 mg/km αερίων NOx, κάτι που θα ήταν αδύνατο χωρίς έναν αισθητήρα NOx να παρακολουθεί με ακρίβεια τα επίπεδα.
Τα περισσότερα σύγχρονα οχήματα είναι εξοπλισμένα με αισθητήρες NOx – βενζίνης και ντίζελ. Παρόλο που οι βενζινοκινητήρες παράγουν σημαντικά λιγότερα NOx από τους κινητήρες ντίζελ, τα επίπεδα εκπομπών εξακολουθούν να ρυθμίζονται σε μεγάλο βαθμό. Για να περάσουν τις δοκιμές συμμόρφωσης κατά Euro 6, τα σύγχρονα οχήματα διαθέτουν τουλάχιστον έναν αισθητήρα NOx για τον έλεγχο της απόδοσης του οχήματος.
Τα εξαρτήματα ακριβείας όπως οι αισθητήρες NOx έχουν περιορισμένη διάρκεια ζωής, επομένως είναι αρκετά συνηθισμένο να πρέπει να αντικατασταθούν κάποια στιγμή κατά τη χρονική διάρκεια χρήσης του οχήματος.
Μία από τις κύριες αιτίες ενός σφάλματος αισθητήρα NOx είναι η συσσώρευση αιθάλης από τη διαδικασία καύσης. Η αιθάλη δεν είναι έχει μόνο λειαντικές ιδιότητες, που σημαίνει ότι μπορεί να βλάψει τον αισθητήρα με την πάροδο του χρόνου, αλλά είναι δυνατό να επικαλύψει τον αισθητήρα, εμποδίζοντάς τον να μετρήσει με ακρίβεια το αέριο.
Εάν το όχημα παρουσιάζει συμπτώματα αστοχίας του αισθητήρα NOX
Δεν συνιστάται ο καθαρισμός ενός αισθητήρα NOx. Οι αισθητήρες NOx στην πραγματικότητα αυτοκαθαρίζονται, επομένως εάν ο αισθητήρας εμφανίζει σημάδια ότι δεν λειτουργεί σωστά, θα πρέπει να αντικατασταθεί αντί να καθαριστεί με το χέρι για να λυθεί το πρόβλημα.
Η αντικατάσταση του αισθητήρα NOx μπορεί να είναι δαπανηρή, επομένως η επιλογή της επισκευής του, ίσως φαντάζει δελεαστική. Ωστόσο, για ένα τόσο ακριβές εξάρτημα, μια επισκευή μπορεί να αποτελέσει μόνο μια βραχυπρόθεσμη λύση προτού αποτύχει ξανά, πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να κάνετε διπλή δουλειά.
Οπωσδήποτε, και ο εύχρηστος τρόπος καθοδήγησης της Delphi μπορεί να σας πει πώς να αντικαταστήσετε έναν αισθητήρα NOx, βήμα προς βήμα. Για λόγους κόστους, μπορεί να είναι δελεαστικό να αντικαταστήσετε έναν ελαττωματικό αισθητήρα NOx με έναν ανακατασκευασμένο. Θα συνιστούσαμε να χρησιμοποιείτε μόνο ολοκαίνουργια, ποιοτικά εξαρτήματα για να επιτύχετε τη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και την ακριβή απόδοση.